Deze brief beschrijft mijn ervaring en onderzoek, dat wordt gerelateerd aan een grote hoeveelheid internationale ervaring en wetenschap, waarvan de literatuurlijst onderaan de brief staat. Daaruit volgt dat veel van de huidige trajecten bij de overheid niet of niet voldoende zullen werken om de rechtsstaat te verbeteren. Zij richten zich niet op inhoudelijke rechtvaardigheid en duurzame onpartijdigheid van de overheid. Sterker: er zit riskante of zelfs toxische kanten aan, die geadresseerd moeten worden. De aanbeveling is dan ook vooral de stille krachten die zo noodzakelijk zijn voor gedegen vakmanschap te waarderen en beschermen. En dus te stoppen met ‘grootse en meeslepende’ projecten die dat niet bevorderen. Evalueer trajecten en gebruik de resultaten ervan op een wetenschappelijk verantwoorde manier. Rechtsstatelijkheid en integriteit zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Dik dertig jaar ben ik nu jurist en bestuurswetenschapper. En ik heb geluk gehad: ik ben mijn loopbaan niet begonnen in een ministerie of bij de Raad van State, maar als street-level medewerker bij een kleine gemeente achter het loket van een sociale dienst, en later als bezwaar- en beroepsjurist. De Algemene wet bestuursrecht (Awb), waarover ik op de valreep nog extra college in had gevolgd, was net in werking getreden. Ook toen golden er bijzondere wetten en regels die ogenschijnlijk weinig ruimte lieten. Maar die ruimte was er wel degelijk, net als nu, net als tijdens de toeslagenaffaire – zo blijkt uit het memo-Palmen.
Collega’s, bestuurders, besliscommissies pleegden zodra dat kon maatwerk, informele en burgergerichte aanpak, responsiviteit en prettigheid. Soms goed, maar lang niet altijd op een rechtsstatelijke manier. Die observatie was de basis voor mijn promotieonderzoek, met een rechtssociologisch, rechtstheoretisch en rechtsfilosofisch en ethisch karakter. De basisvraag – gebaseerd op het werk van de rechtssocioloog Philip Selznick – was: is er een rechtsstatelijke voedingsbodem (‘organisatiecultuur’) bij (uitvoerende) organisaties met een publieke taak? Zijn (en mijn) achterliggende gedachte daarbij was helder: is die er niet, vertrouw er dan ook niet op.
Deze observatie moet ik helaas – na dertig jaar ervaring als onderzoekers, overheidsjurist, lid en voorzitter van bezwaar- en klachtencommissies, maar vooral als procesgemachtigde van burgers, beschuldigden in integriteitszaken en klokkenluiders, mensenrechtenorganisaties en journalisten – in versterkte mate onderschrijven. Het is met de rechtsstatelijke voedingsbodem bij de overheid niet goed gesteld. Machtsspelletjes, pesten, informatie achterhouden, vriendjespolitiek, uitsluiten en racisme – het zijn in mijn praktijk helaas geen uitzonderingen en ze laten zich goed verklaren.
Uit mijn promotieonderzoek, dat zich baseerde op de omvangrijke traditie van onderzoek naar street-level medewerkers van Michael Lipsky, kwam namelijk naar voren dat het in theorie mogelijk is dat er een rechtsstatelijke organisatiecultuur kan ontstaan, maar dat:
Mijn conclusie was in de ogen van sommigen mager, namelijk dat rechtsstatelijkheid werk van mensen met macht is en blijft, en dat er daarom weinig algemeens over te zeggen valt. Juist daarom vond en vind ik dat je niet kunt vertrouwen op een rechtsstatelijke moraal en cultuur. Rechtsstatelijkheid zal altijd geborgd moeten worden door heldere regels en beginselen, en inhoudelijk vakmanschap op street level (van Wmo-loket tot rechtspraak), beleidsafdelingen (die deze moeten opstellen en faciliteren) en bij bestuurlijke en politieke leiding (die deze moeten vaststellen en verantwoorden). En leren doe je met erkende methodes van deskundige docenten. Ook moeten controlemechanisme, zoals transparantie en bescherming van klokkenluiders op orde zijn.
Internationaal wordt deze conclusie ruimschoots onderschreven:
Precies om deze reden is de huidige wijziging van de Algemene wet bestuursrecht – evenals de enorme hoeveelheid projecten, programma’s, pilots en proeftuinen die zich vrijwel uitsluitend richten op informaliteit, meer ‘ruimte voor ambtenaren’ zonder borging van de inhoudelijke rechtvaardigheid, onverantwoord.
Een rechtsstatelijke cultuur bereik je volgens deskundigen juist niet met slogans, posters, handvesten, podcast en inspiratiedagen. Uit zeer veel internationaal wetenschappelijk onderzoek blijkt het volgende:
Inzichten uit de psychologie en organisatiekunde geven aan hoe organisaties wel – met veel moeite en geduld – kunnen veranderen:
Zorg dat de Algemene wet bestuursrecht en ander wetgeving – voor zover dat al noodzakelijk is – in overeenstemming is met de internationale normen en voldoet aan evidence-based onderzoek;
Ackroyd & Thompson 1999 – S. Ackroyd en P. Thompson, Organizational Misbehaviour, London: Sage Publications
Alvesson & Sveningsson 2008 – M. Alvesson & S. Sveningsson, Changing Organizational Culture. Cultural change work in progress. Routledge
Anglim et. Al. 2017 – J. Anglim et al, HEXACO personality and Schwartz’s personal values: A facet-level analysis, Journal of Research in Personality, Volume 68, 2017, Pages 23-31
Ashton et al 2014 – M.C. Ashton, K. Lee, & R.E. de Vries. The HEXACO Honesty-Humility, Agreeableness, and Emotionality factors: A review of research and theory. Personality and Social Psychology Review, 18, p. 139-152
Ashton & Lee 2005 – M.C. Ashton and K. Lee. Honesty-humility, the Big Five, and the five-factor model. J. Pers. 73, p. 1321-1354
Babiak & Hare 2006 – P. Babiak and R.D. Hare, Snakes in Suits: When Psychopaths Go to Work, New York: Harper/Collins
Babiak et. al. 2010 – P. Babiak et. al., Corporate Psychopathy: Talking the Walk, Behavioral Sciences and the Law, 2010-28, p. 174-193
Bågenholm et. al. 2021 – A. Bågenholm et. al. (eds), The Oxford Handbook of the Quality of Government, Oxford Handbooks; online edn, Oxford Academic
Bandura 2002 – A. Bandura, Selective Moral Disengagement in the Exercise of Moral Agency, Journal of Moral Education, Vol. 31, No. 2, 2002, p. 101-119
Bauhr et. al. 2017 – M. Bauhr, A. Czibik, J. Fine Licht, M. Fazekas. Lights on the shadows of public procurement: Transparency as an antidote to corruption. Governance. 2019; p. 1-29
De Bock 2015 – R. de Bock, Grip op kwaliteit, Preadvies Nederlandse Juristen Vereniging
Van den Bos et. al. 2021- K. van den Bos et. al., Klassenjustitie, Een verkennend kwalitatief onderzoek naar klassenjustitie in de Nederlandse strafrechtketen, WODC Den Haag
Bovens 1996 – M.A.P. Bovens, De integriteit van de bedrijfsmatige overheid, in: Bovens, M. en A. Hemerijck (red.), Het verhaal van de moraal, Amsterdam, pp. 150-171
Burke & Stets 2022 – P J. Burke and J.E. Stets, Identity Theory: Revised and Expanded,; online edn, Oxford Academic
Coble Vinzant & Crothers 1998 – J. Coble Vinzant en L. Crothers, Street-Level Leadership, Discreton and Legitimacy in Front-Line Public Service, Washington D.C.: Georgetown University Press
De Cooman & Vleugels 2022 – R. de Cooman en W. Vleugels, ‘Person–Environment Fit: Theoretical Perspectives, Conceptualizations, and Outcomes’, Oxford Research Encyclopedias
Dahlström et. al. 2012 – C. Dahlström, J. Lindvall and B. Rothstein “Corruption, Bureaucratic Failure and Social Policy Priorities”. Political Studies 61, no. 3 (2013): p. 523-42
Doornbos 2019 – N. Doornbos, ‘Naar een meer responsief bestuursrecht? Verder bouwen aan het huis van de rechtsstaat’, in: T. Barkhuysen e.a., 25 jaar Awb. In eenheid en verscheidenheid, Wolters Kluwer, Deventer, p. 567-578
Dunning 2011 – D. Dunning, ‘The Dunning-Kruger Effect: On Being Ignorant of One’s Own Ignorance’, Advances in Experimental Social Psychology, 2011, Volume 44
Van Duyne 1995 – P.C. van Duyne, ‘Machtsmisbruik in politiek en openbaar bestuur,’ in: J.H.J. van den Heuvel et. al. (red.), Ethiek in politiek en openbaar bestuur, Utrecht: Lemma, p. 117-142
Edwards et. al. 1998 – J.R. Edwards, R.D. Caplan and R.V. Harrison, ‘Person-environment fit theory: Conceptual foundations, empirical evidence, and directions for future research’ in C.L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress, Oxford University Press
Erdyneeva et. al 2022 – K.G. Erdyneeva, Y.Y. Levdanskaya, N.N. Popova. The Value System Of Students – Future Psychologists: Training Nationally Oriented Elite. In N. G. Bogachenko (Ed.), AmurCon 2021: International Scientific Conference, vol 126. European Proceedings of Social and Behavioural Sciences (pp. 261-272). European Publisher
Europese Commissie 2023 – Europese Commissie, Voorstel voor een RICHTLIJN VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD betreffende de bestrijding van corruptie 2023/0135 (COD)
Fatfouta & Schröder-Abé 2018 – R. Fatfouta and M.Schröder-Abé, A wolf in sheep’s clothing? ommunal narcissism and positive implicit self-views in the communal domain, Journal of Research in Personality, Volume 76, 2018, p. 17-21
Fennimore et. al. 2016 – Fennimore et. al., Public entrepreneurship and sub-clinical psychopaths: a conceptual frame and implications, International Journal of Public Sector Management, Vol. 29, Issue: 2016-6, p. 612-634
Furnham 1998 – A. Furnham, The psyhology of behaviour at work, The individual in the organization, Psychology Press, London
Furnham & Macrae 2020 – A. Furnham and I. MacRae. The dark side of work values. Curr Psychol 39, p. 1725-1731
Funham & Pendleton 2016 – A. Furnham, & D. Pendleton. Dark side traits at work. Psychology, 7, p. 721-732
Gebauer et al 2012, J.E. Gebauer, C. Sedikides, B. Verplanke & G.R. Maio, Communal narcissism. Journal of Personality and Social Psychology, 103, p. 854-878
Gino et. al. 2008 – F. Gino et. al., No harm, no foul: The outcome bias in ethical judgments, Harvard Business School, Boston
Gorsira 2018 – M. Gorsira. Corruption: Why Two Tango out of Step, Amsterdam: Vrije Universiteit
GRECO 2019 – Preventing corruption and promoting integrity in central governments (top executive functions) and law enforcement agencies (Fifth Evaluation Round, Evaluation Report Netherlands)
Hansen & Baker 2017 – L. Hansen & D.L. Baker, “Corporate Psychopaths” in Public Agencies?, Journal of Public Management & Social Policy (2017), p. 21-41
Heffron 1989 – F. Heffron, Organization Theory & Public Organizations, The Political Connection, New Jersey: Prentice Hall
Hertogh et.al 1998 – M.H.M. Hertogh, C. Raat en W.J. Witteveen, ‘Tussen rechtmatigheid en doelmatigheid. Proeve van een idealenperspectief,’ in: Van der Burg & Brom, pp. 103 – 129
Helden & Van Kats 1996 – G.J.van Helden, G.J. en L.P.A. van Kats, Integriteit bij informatievoorziening in het openbaar bestuur- Over het verzwijgen, verdraaien en uitstellen van slecht nieuws, in: Liber amicorum H.J.L. Vonhoff, Den Haag: Vuga, pp. 53-70
Hogan & Hogan 2001 – R. Hogan & J. Hogan. Assessing leadership: A view from the dark side. International Journal of Selection and Assessment, 9, p. 40-51
Hogeveen et. al. 2013 – Hogeveen et. al., Power Changes How the Brain Responds to Others, Journal of Experimental Psychology (2013) p. 1-6
Huberts 2019 – L.W.J.C. Huberts, Moraal en macht, Integriteit en kwaliteit van besturen in theorie en praktijk, VU, Amsterdam
Jonason & Webster 2010 – P.K. Jonason & G.D. Webster. The dirty dozen: A concise measure of the dark triad. Psychological Assessment, 22, p. 420-432
Johnason et. al. 2012-1 – P.K. Jonason et. al., The Dark Triad at work: How toxic employees get their way, Personality and Individual Differences 52 (2012), p. 449-453
Jonason et. al. 2015-1 – P.K. Jonason, G.L. Strosser, C.H. Kroll, J.J. Duineveld & S.A. Baruffi. Valuing myself over others: The Dark Triad traits and moral and social values. Personality and Individual Differences, 81, p. 102-106
Jonason et. al. 2015-2 – P.K. Jonason, S. Wee & N.P. Li. Competition, autonomy, and prestige: Mechanisms through which the Dark Triad predict job satisfaction. Personality and Individual Differences, 72, 112-116
Jonason et. al. 2018 – P. K. Jonason et al., Basic Values and the Dark Triad Traits Journal of Individual Differences (2018), 39(4), p. 220-228
Johnason et. al. 2021-2 P.K. Jonason. S. Slomski & J. Partyka. The Dark Triad at work: How toxic employees get their way. Personality and Individual Differences, 52, p. 449-453
Jonason & Zeigler-Hill 2018 – P.K. Jonason & V. Zeigler-Hill. The fundamental social motives that characterize dark personality traits. Personality and Individual Differences, 132, p. 98-107
Jones & Figueredo 2013 – D.N. Jones & A.J. Figueredo. The core of darkness: Uncovering the heart of the Dark Triad. European Journal of Personality, 27(6), p. 521–531
Johnston 2005 – M. Johnston, Syndromes of Corruption: Wealth, Power, and Democracy, Cambridge: Cambridge University Press
Kahneman 2011 – D. Kahneman, Thinking Fast and Slow, New York: FSG 2011
Kahneman et. al. 2021 – D. Kahneman et. al., Ruis, Waarom we zo vaak verkeerde beslissingen nemen, en hoe we dat kunnen voorkomen, Nieuw Amsterdam, Amsterdam 2021
Kets de Vries & Miller 1985 – M.R.R. Kets & Vries en D. Miller, Narcissism and leadership: An object relations perspective, Human Relations, 38 (1985), p. 583-601
Klaas 2021 – B. Klaas, Corruptible, Who Gets Power and How it Changes Us, London: Hodder and Stoughton Ltd
Kolthoff 2016 – E. Kolthoff, Integrity violations, white-collar crime and violations of human rights: Revealing the connection. Public Integrity, 18(4), p. 396-418
Laurijssen et. al. 2023 – L.M. Laurijssen, B. Wisse, S. Sanders et al. How to Neutralize Primary Psychopathic Leaders’ Damaging Impact: Rules, Sanctions, and Transparency. J Bus Ethics
Lind & Tyler 1988 – E.A. Lind. & T.R. Tyler, The social psychology of procedural justice, New York: Plenum Press
Lipsky 1980 – M. Lipsky, Street level bureaucracy, Dilemmas of the Individual in Public Services, Russel Sage, New York
Lukacik & Bourdage 2020 – E. Lukacik & S. Bourdage, I like what I see: Attraction to organizations and Honesty–Humility, Personality and Individual Differences, Volume 161, 2020
Maesschalck 2005 – J. Maesschalck, Ondergraaft New Public Management de integriteit van de ambtenaar? in: Brink, G. van den, e.a. (red.), Beroepszeer, Christen-Democratische Verkenningen, Boom, Amsterdam, p. 271-282
Maynard-Moody & Musheno 1999 – S. Maynard Moody & M. Musheno, Morality over legality: Invoking Norms from the Front-Lines of Government, Chicago, conference paper
MCGOI 2023 – Maatschappelijke Coalitie Over Informatie Gesproken, brief aan de minister over de nieuwe ambtseed, www.overinformatiegesproken.nl/de-nieuwe-ambtseed-een-grote-stap-naar-een-transparantere-overheid
Nonet & Selznick 1978 – P. Nonet en P. Selznick, Law and Society in Transistion: Toward Responsive Law, Harper & Row, New York
NTB (red.) 2018 – NTB (red.) Nederlands Tijdschrift voor Bestuursrecht, Themanummer responsiviteit, 2018, afl. 5
OGP 2018 – Open Government Partnership, Independent Reporting Mechanism (IRM): Netherlands Progress Report 2016-2017
OESO 2003 – OECD, Guidelines for Managing Conflict of Interest in Public Service, Paris: OECD.
OESO 2009 – OECD principles for integrity in public procurement. Paris: OECD
OESO 2017 – OECD Recommendation of the Council on Public Integrity, OECD/LEGAL/0435
OESO 2018 – Behavioural Insights for Public Integrity: Harnessing the Human Factor to Counter Corruption, OECD Public Governance Reviews, Paris: OECD Publishing
OESO 2019 – OECD Recommendation of the Council on Public Service Leadership and Capability, OECD/LEGAL/0445
OESO 2020 – OECD Public Integrity Handbook, Paris: OECD Publishing
OECD 2021 – OECD Framework and Good Practice Principles for People-Centred Justice, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/cdc3bde7-en.
Palmen en Raat 2023 – S.T.P.H. Palmen-Schlangen en C. Raat, De vakmens als recht-doener, https://beroepseer.nl/blogs/de-vakmens-als-recht-doener/
Palmen et. al. 2018 – D. Palmen, J.J.L. Derksen, & E.W. Kolthoff. House of Cards: Psychopathy in politics. Public Integrity
Palmen et. al. 2020 – D. Palmen et. al., High self-control may support ‘success’ in psychopathic leadership: Selfcontrol versus impulsivity in psychopathic leadership, Aggression and Violent Behavior 50 (2020), p. 1-17
Palmen et. al. 2021 – D. Palmen, J. Derksen, & E.W. Kolthof The need for domination in psychopathic leadership: A clarification for the estimated high prevalence of psychopathic leaders. Aggression and Violent Behavior, 61, 10165
Paulhus & Williams 2002 – D.L. Paulhus & K.M. Williams, The Dark Triad of personality: Narcissism, Machiavellianism, and psychopathy, Journal of Research in Personality 36 (2002) p. 556-563
Paulhus et. al. 2021 – D.L. Paulhus et. al., Screening for Dark Personalities The Short Dark Tetrad (SD4), European Journal of Psychological Assessment (2021), 37(3), p. 208–222
Raaphorst, N & Loyens, K (2020), From poker games to kitchen tables: How social dynamics affect frontline decision making. Administration & Society, 52
Raat 2007 – C. Raat Mensen met Macht, rechtsstatelijkheid als organisatiedeugd in maatschappelijke organisaties, Den Haag: Boom Juridisch
Raat 2021-1 – C. Raat, Gij zult maatwerk leveren, maar hoe dan? PB 2021/8 nr. 226
Raat 2022-1 – C. Raat Ethiek en integriteitszorg, handboek voor de overheidsjurist, Amsterdam: Berghauser Pont Publishers
Raat 2022-2 – C. Raat, Grondslagen van het recht op ambtelijk vakmanschap, In: Jansen et al (red.) Het recht op ambtelijk vakmanschap, Stichting Beroepseer, p. 27-34
Raat 2023-1 – C. Raat – Werving en selectie op publieke moraal, verkregen van: https://www.beslisgoed.nl/selectie-publieke-moraal
Raat 2023-2 – C. Raat, Ambtelijk vakmanschap: doe wat werkt, Een pleidooi voor evenwicht en kwaliteit in de overheidspraktijk, Tijdschrift voor Bestuurskunde 2023/2
Raat 2023-3 – C. Raat, De Wet bescherming klokkenluiders, Verkenning van de staats- en bestuursrechtelijke aspecten, Sdu PB 2023/6, nr. 123
Rothstein 2011 – B. Rothstein, The Quality of Government: Corruption, Social Trust and Inequality in a Comparative Perspective. Chicago: The University of Chicago Press
Schneider et. al. 2014 – B. Schneider & K.M. Barbera (eds), The Oxford Handbook of Organizational Climate and Culture, Oxford Library of Psychology (2014); online edn, Oxford Academic
Scheltema 2015 – M. Scheltema, ‘Bureaucratische rechtsstaat of responsieve rechtsstaat’, NTB 2015/37, p. 287-289
Schuurmans & Esser 2020 – Y.E. Schuurmans, A.E.M. Leijten & J.E. Esser, Bestuursrecht op Maat, tussenrapport en eindrapport, Universiteit Leiden
Schuyt 1987 – C. Schuyt, ‘Gebonden aan maat en regel,’ in: M.A.P. Bovens e.a. (red.) Rechtsstaat en sturing, Tjeenk Willink, Zwolle 1987, p. 23 – 36
Selznick 1992 – P. Selznick, The Moral Commonwealth, Social Theory and the Promise of Community, California University Press, Berkeley 1992
Sutton 2007 – R.I. Sutton, The No Asshole Rule, Building a Civilized Workplace and Surviving One That Isn’t, Business Plus 2007
De Vries 2016 – R.E. De Vries, De nachtmerrie van elke werkgever, Het explosieve mengsel van lage Integriteit, lage Consciëntieusheid en lage Verdraagzaamheid, Gedrag & Organisatie 2016 (29), p. 316-346
Van Vught & Wildschut 2012 – Van Vught en Wildschut, Gezag, de wetenschap van macht, gezag en leiderschap, Amsterdam: Bruna
Van de Walle & Migchelbrink 2020 – S. Van de Walle & K. Migchelbrink. Institutional quality, corruption, and impartiality: the role of process and outcome for citizen trust in public administration in 173 European regions. Journal of Economic Policy Reform, 2020 / 25, p. 9-27
Wang et. al. 2023 – B. Wang, W. Andrews & R.E. de Vries. HOT and Attractive? The Hazardous Organization Tool as an Instrument to Avoid Attracting and Retaining People with Low Ethical Standards. Journal of Business Psychology
WRR 2017 – Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, Weten is nog geen doen, Den Haag 2017
Zhang & Gowan 2012 – L. Zhang & M.A. Gowan. Corporate social responsibility, applicants’ individual traits, and organizational attraction: a person–organization fit perspective. Journal of Business and Psychology, 27(3), p. 345-362